Enduroskola och motocross-skola del 3

Whoops; och då talar vi inte om "rollers" för då är det en lite annorlunda teknik - För Enduro & Crossåkare.

På whoopsen applicerar du först och främst normalpositionen som vi talar om under "Hur mår din hållning?". Dämparna fungerar bäst när varvtalet är lågt, så hitta en växel någonstans i mittenregistret som möter fjädringen bra över whoopsen. Håll en jämn hastighet över dem och/eller accelerera dig ut ur dem, du ska alltså inte bara vrida på gasrullen och maxa på vilket kan fungera om whoopsen är i mjuk sand men inte annars. Lär dig rätt från början. Eftersom whoopsen är ojämna så kommer de ibland att få dig att hamna i botten mellan topparna (speciellt ojämna på den mer naturliga endurobanan), för att ta dig upp på topparna igen använder du gasen så du snabbt kommer upp på dem igen. Är det en sväng innan whoopsen så växlar du till din "whoop" växel innan eller direkt efter svängen, det som känns mest rätt för dig.

Ser scenariot ut enligt följande; en sväng åt ena hållet, följt av whoops-sträckan som direkt avslutas med en sväng åt andra hållet.

Då om du tar första svängen innan whoopsen på insidan så kör du i en diagonal rak linje över whoopsen och tar även nästa sväng på insidan. Se följande bild.

Bild på whoops position 1.

Tar du istället svängen innan whoopsen på ytterflanken kör du bara i en rak linje över whoopsen utefter kanten och tar yttersidan i nästa sväng också, så håll koll på svängarna, se långt fram så du hinner procesera. Se följande bild.

Bild på whoops position 2.

Dags att köra på ny bana som du aldrig kört tidigare? - För Enduroåkare.

Nu precis idag här (innan denna skrivande stund) var jag på en ny bana och körde, vilket alltid är roligt men det kan också vara farligt om man rycks med i att försöka hålla farten som klubbförarna har på sin hemmabana. Man får släppa förbi dessa som är vana vid banan tills man själv lärt sig den, annars sitter man nog i ett träd och kanske inte kan få fortsätta lära sig i värsta fall.

Även om du inte kommer att haka på en och samma förare hela varvet runt så kan du haka på ett tag, för att sedan haka på nästa som kör om dig. På det viset kan du alltid se vad dessa framför dig gör, bromsar den framför dig så är det förmodligen för att det kommer någon form av farthinder, en kurva, stenparti etc på vägen där och då får man en hint om eventuella faror på banan varven innan man själv har lärt sig banan.

Ha tålamod och lär dig banan helt prestigelöst i din takt, så kommer du att nå ditt mål på ett säkert sätt inom tidsramen av din egen inlärningskurva. Man lär sig som sagt inget nytt på banan från sjukhussängen, inga kill-ryck i prestigetarmen är värda att få styra din hoj.

Det är heller inget fel att prata med andra som kört banan för att få lite tips av deras erfarenheter, man kan lära sig någonting av alla ung som gammal, nybörjare som proffs. Drive safe!

Dags att spänna kedjan, tycker du det kan vara bråkigt? - För Enduro & Crossåkare.

Du kanske har köpt ny kedja? Ett tips för den som kanske har problem att spänna den är att ha friläge, har du en växel i blir man lätt lurad av att den övre eller undre kedjelängden kommer att kunna vara mer spänd än den andra vilket kan försvåra för dig om det lyckas vara den undre kedjelängden som är spänd.

Friläge i så slipper du detta lilla extra problem eftersom ena drevet då kan rotera fritt när du ska känna spänningen, och ingen sida kommer att vara mer spänd än den andra. Det är undre sidan av kedjan som vi känner slacket på.

3 nyttiga träningsrutiner att träna på åtminstone 1 gång i veckan - För Enduro & Crossåkare.

  • Ta 2 stycken 15 minuters pass med att träna på att ha kvar fötterna på fotpinnarna genom hela banan, ingen dabb med foten eller benet ut i kurvorna heller. Detta för att lära om din Hjärna att inte sätta ned foten i backen även om vi råkar luta hojen lite för mycket. Då ger vi istället mer gas, även om du skulle råka falla, så Hjärnan får veta att vi inte sätter ned foten no matter what. För att lära om oss att det är gasen som ska rädda oss från att falla inåt i kurvan, och inte benet med den envist dabbande foten. På så vis lär vi oss bestämma själva hur myvket vi vill dabba, och när det passar oss själva att göra det istället.
  • I denna övning; innan kurvorna bromsar vi in ståendes med jämn inbromsning utan att gasa av och till som vi lätt gör för att hatta oss fram till apex/mitten av kurvan, håll istället en jämn inbromsning fram till en bit innan apex/mitten. När du är en bit innan mitten av kurvan sätter du dig och gör dig iordning för att ta kurvan, och från mitten och ut kör vi sedan med ett succesivt stadigt gaspådrag och inte massa hattande med att rycka i gashandtaget. Det är många av oss som gillar ljudet hojen gör när vi rycker i gasen men det är detta vi ska träna bort för att ta kurvorna bättre, utan att tappa onödigt grepp och dra omkull.
  • I denna övning genomför vi punkt 2 åter igen men denna gång lite mer avancerat. Nu ska vi stå längre in mot apex/mitten av kurvan genom en längre stadig inbromsning så att vi precis vid apex/mitten av kurvan sätter oss, så att du får en kortare tid på dig att sätta dig och göra dig iordning för att ta kurvan. Därefter åter ett succesivt stadigt gaspådrag ut ur kurvan. Idéen med denna övning är att du ska lära dig köra kurvan så att du kan känna hur underlaget kontra hojen beter sig vid kurvans mitt eftersom du kommer in stående, du kontrollerar då hojen längre ned från fotpinnarna och känner då mer hur hojen beter sig i förhållande till underlaget. I vanliga fall när du kommer in sittandes in till mitten av kurvan så hinner du inte få samma känsel för hur hojen beter sig i den delen av kurvan, eftersom du då kontrollerar hojen från sadeln som ger dig mindre känsel för att parera eventuella plötsliga kast.

Kör du dessa övningar minst 1 gång i veckan kommer du att utvecklas mer med din hoj, det är bra med något schemalagt mål också och inte bara lek. Lycka till!

Stretching är viktigt! - För Enduro & Crossåkare.

Vi vet alla hur jobbigt det är med de tråkiga sakerna, som att stretcha efter träning. Stretchingen är viktig och bör åtminstone göras efter träningsdagen är slut, då kroppen fortfarande är varm. Det du inte gör idag straffar dig när du blir äldre om inte annat.

Snabbast Till Kvarn har tagit fram en stretchrutin som ska bekämpa slökorven i oss, därför är denna rutin kort. Du kan lägga till handledsrotation till rutinen, om du känner att du behöver den.

Här kommer våran video, utför den gärna även efter uppvärmning..

Gå tillbaka till Del 1..