Enduroskola och motocross-skola del 2
- Varför kör du Enduro eller Cross?
- Hur hoppar du egentligen?
- Hur är din hill-climb?
- Hur tar du dig över stockarna?
- Hur tar du svängarna?
- Hur högt lyfter du benet i svängarna?
- Hur mår din armpump?
- Hur mår din hållning?
- Hur mår dina däck?
- Hur får du bättre fäste över hala områden?
- Hur kör du mjuk sand på Cross eller Enduro?
- Har du gjort gratisjusteringarna?
- Öva för stegring till pivot turn?
- Öva pivot turn åt höger?
- Hur tar du whoops?
- Dags att köra ny bana?
- Tips angående att spänna kedjan.
- 3 nyttiga träningsrutiner.
- Ta denna stretchrutin.
Hur tar du svängarna? - För Enduro & Crossåkare.
Vill du bli snabbare i svängarna? Det är kurvorna som måste sitta säkert vilket de inte gör om du bara ska köra så fort du kan genom dem, pressar du dig igenom kurvan är risken bara större att du hamnar liggandes i den.
Inför svängen; hitta spåret som du ska ta genom kurvan tidigt för att sedan inför svängen föra vikten bakåt över sadeln för att göra en kontrollerad inbromsning med fot och handbroms, om inte en motorbromsning är tillräcklig men undvik att söndagssegla för det skapar bara dötid.
Är spåret du ska ta format som en velodrom i marken av alla som kört där; kör i botten av spåret där det är som mest packat, vilket kommer ge bra support genom hela svängen. Avsluta inte inbromsningen helt utan låt handbromsen fortsätta ligga på (på sporthoj kallat: Trail Braking) och sätt dig ned lite längre fram mot tanken precis i svängens början och kläm åt hojen med knäna, räta ut benet som är inåt i svängen för att inte fastna med det i backen. Handbromsen tillsammans med att du sätter dig får framdämparen att tryckas ihop mer, och ger bättre fäste och stabilitet samt en lättare hoj att svänga. Luta dig i samma vinkel som hojen, vilket också get mer stabilitet. Desto mer du lutar desto högre lyfter du knät och fot, vrid inte benet utåt ifrån hojen i kurvan utan ha det rakt fram utefter plasten vid tanken. Sedan accelererar du redan från mitten av svängen (även kallat The Apex) så kommer du samtidigt också rätas upp ur den liggande positionen.
Om spåret är hårdpackat; håller du jämn gas och lutar hojen lite inåt i kurvan men sätter dig upprätt mer på utsidan av kanten på sadeln för att din vikt ska pressa ned hojen och ge fäste mot insidan utav däcken mot den packade marken, accelerera sedan direkt när du kommer ut ur kurvan så du inte tappar fästet i svängen.
Här känner jag att det blir svårt att beskriva i text, så jag låter nu Josh Knight ge oss 15 tips på bättre teknik i svängen.
Bra är också om du för överkroppen framåt i kurvan så du får huvudet ovanför styrstångsskyddet, då får du bättre fäste på framhjulet. Direkt när du klarat av halva kurvan tittar du direkt mot nästa hinder eller kurva för att vara förberedd på den. Om det är väldigt tätt inpå som nästa sväng kommer eller att ett mycket spårigt/stenigt parti kommer (det sistnämnda gällande mer Enduro) använd då handbroms och motorbroms, hoppa över fotbromsen för att bibehålla fotpositionerna så att du kan koncentrera dig och fokusera mer på linjen och balansen.
Här förklarar Tyler från The MX Factory mer om hur du kan öva på kurvtagningen bättre
Benposition i kurvan.
varför vi lyfter det inre benet i kurvorna är i första hand för att fördela vikten så vi kan "luta med hojen", annars finns det inget bra utrymme och vi vrider då gärna höft och rygg utåt i kurvan. Desto mer du lutar i kurvans spår ju högre lyfter du foten och knät, det gör ingenting om hälen skulle ta i backen så länge du har knät så pass högt upp och in mot kåpan vid tanken så att benet naturligt kan fällas ihop och upp mot din kropp om du skulle råka dabba i foten hårt. Att släpa hälen lite i svängen kan till och med hjälpa till att få en stabilare sväng.
Lägg inte upp benet för tidigt innan kurvan heller för då blir balansen fel distribuerad på hojen så ingången i kurvan också blir stel och fel, benet ska dynamiskt följa hur mycket du lutar i svängen. Här följer en bra förklaring av Randall Everett på benposition.
För mer avancerade sätt att ta kurvorna finner ni under "3 nyttiga träningsrutiner", för dig som vill ta steget längre.
Det eviga tjatet om armpump! - För Enduro & Crossåkare.
Varför får vi armpump? Det är för att vi spänner muskelaturen kring ådrorna så pass mycket i armarna så att blodet stoppar, tillflödet minskar drastiskt och vi får då denna hemska känsla av släpphänthet med tillhörande värk.
Men varför blir det så då? Det finns bara ett enda rätt svar på den frågan och det är att vi kör fel! Du ska klämma åt hojen med benen, använda benen för att bli ett med hojen och ha rätt hållning i ryggen. Armarna ska i princip bara styra styret och inget annat, så får du ont i armarna så vet vi direkt att du gör fel med ben och hållning. Försök att hålla händerna i så rak linje med underarmarna så ofta du kan, och träna på att få dig att tänka på att knipa åt hojen med knäna varje gång du känner att du vill klamra dig fast i styret. Nästa gång har du kanske ont i benen istället men då har du gjort rätt, benen kan ta mer stryk än armarna.
Normalpositionen finner du alltså genom att placera vikten centrerat över fotpinnarna, hälarna en bit bakom och i höjd med fotpinnarna så fötterna kan agera extra fjädring. Knäna rakt ovanför tårna och kläm åt med knäna mot hojen. Rumpan och höfterna rakt ovanför hälarna, så får du en perfekt position på underkroppen. Svanka så att underkroppens rörelser separeras från överkroppen, då blir det heller inte lika jobbigt för armarna när stötarna annars går från benen hela vägen fram till armarna. Överkroppen vinklar du ned i attackposition och "klyka" armarna (armbågarna ut).
Så låter jag Tyler från MX Factory beskriva en bra attackposition, att vara ett med hojen där han även blandar in hållningen i sin helhet och att "dansa" med motorcykeln..
Hur mår däcken? - För Enduroåkare.
Körde idag innan skrivande stund på Flens Endurosällskaps bana för första gången, spåren de har där är lilla, mellan, långa samt extrem-spåret.
Efter att jag hade kört en bunt varv på mellanspåret så fick jag en guidad tur av Mikael Franzén på det långa spåret, och en bit av extrem-spåret. Det har regnat under en längre tid och spåren var ganska sönderkörda men det gjorde bara träningen hårdare, om inte annat för mina däck som slirade på minsta lilla.
Sedan dagen jag köpte min TE300 Husqvarna begagnad så har jag inte bytt däck på den, utan kör med de som satt på (ett Bridgestone Battlecross X30 bakdäck). Däcket är slitet men verkar också ha hårdnat i gummit, så det var lite kämpigt på de lerigaste ställena och ännu värre på extem-banan. Pratade lite med Mikael om just mina däck då vi kom fram till den slutsatsen, han fick vänta en del på mig när jag körde fast titt som tätt.
Skulle behövt släppa ur luft speciellt ur bakdäcket men jag har mousse så då är det svårare, i värsta fall kan man borra massor av hål i mousse slangen för att den ska kunna flexa ihop mer.
Planen blir att skaffa mig ett Metzeler 6 Days Extreme Supersoft däck men det däcket kommer slitas ganska snabbt speciellt på vanlig endurokörning, Mikael nämnde att det fanns en Soft version av det däcket också som håller lite längre. Finns också en medium version men jag tror att det blir för hårt för mig då jag gillar bra grepp, när jag som oftast vill öva på att klättra över saker.
Tanken leder mig mot att antingen beställa en extra fälg med Supersoft däcket monterat, så kan jag krångla med att byta hela hjulet när jag ska köra dagar på extrem banor. Annars tar jag fälgen jag redan har och byter det slitna däcket till Soft som håller lite längre än Supersoft versionen, och i vilket av fallen så väljer jag slang på det istället för min mousse så jag kan släppa ut luft under förhållanden där det behövs.
Det finns också ett liknande däck från Mitas som är riktigt bra på extrembanorna, där ett Mitas 140/80 - 18" Super Soft Extreme skulle passa med sin breda fotsula ger det bra grepp. Bredare däck ger mer grepp men blir aningens svårare att hantera i svängarna, då det gärna vill hålla sig upprätt på sin breda sula (extra om man släppt ut lite luft) vilket man också måste tänka på vid val av däck.
Dubbdäck; Inte alltid. Vill du bli riktigt bra så har du fördel i att träna halt utan dubbdäck också. Det blir som att träna med tunga skor och tävla med lätta, dina sinnen blir starkare och balansen i och med det också. Själv tränar jag en del utan för att vässa mina sinnen, det ger mer kontroll när de åker på sedan. Du kommer känna att du flyger fram när du tränat på det viset under en tid, gör det svårare för dig ibland det kommer göra stor skillnad men ta det lugnt.
Hur får du bättre fäste över hala områden? - För Enduroåkare.
Hitta rätt spår är det första givna valet, finns det ett spår som du direkt kan se ger ett bättre fäste så väljer du det spåret. Hittar du inte något bra spår eller exempelvis har fastnat vid blöta hala stenar så får du skapa mer fäste, detta genom att du antingen sitter långt bak på hojen eller står med din tyngd på åtminstone en fotpinne och trycker in kopplingen gasar lite extra samtidigt som du släpper ut kopplingen och gungar ned hojen bak. Fjädringen komprimeras och ger tillfälligt ett mycket bättre fäste bak, för att få mer fart. När du kör i hala områden kan du passa på att gunga/tynga ned hojen samtidigt som du gasar till på varje del som du ser att du kan få ett bättre fäste på, vilket ger dig fart på nytt in i nästa hala parti.
Hur kör du mjuk sand? - För Enduro & Crossåkare.
How to sand the floor Daniel San; när du kör i sand, vilket är ett av de svårare underlagen att köra på enligt många bl.a. för att du omöjligt kan förutsäga hur hojen kommer att dansa. Spontant hoppar den upp och ned samtidigt som den sporadiskt kränger från höger och vänster, så i sand kommer hojen att dansa under dig. Det enda du ska göra är att lära dig dansa med den, ta djupa andetag och slappna av och låt den kränga åt ena eller andra hållet. Hojen kommer tillbaka under dig om du sitter robust i en balancerad mittenposition, eller på rakor med fördel till och med stående mer med tyngdpunkten över bakhjulet.
Håll en konstant hastighet mer än aggressivt gasa dig ur kurvor eller spontan-gasa på raksträckor, det får bara hjulet att spinna bort sanden så fort att det inte finns någonting som håller emot hjulet i sidled samtidigt som fästet försvinner under hjulet. Gräv inte ned dig i sanden med gashandtaget, håll en jämn gas precis som om du körde på is.
En tumregel på hur du ställer dämparna där majoriteten eller hela banan är av sand kan du ställa dämparna enligt följande..
- Hårdare underlag = mjukare kompression, här kan guppen komma täta eller oregelbundna av naturlig anledning därför snabbare rebound för att lättare kunna följa underlaget.
- Mjukare underlag (sand) = hårdare kompression så att du kan stanna uppe på sanden så mycket som det går, flyt fram än att gräva ned dig. Guppen har i sanden formats längre ifrån varandra eftersom den är mjuk, därför ställer du in en långsammare rebound så att du så följdsamt som möjligt ska kunna följa sandens långa sinus-form på banan utan att gräva ned dig.
I blöt sand blir det givetvis aningens annorlunda, då sanden har en lite annorlunda egenskap kan den bli lite mer formbar och spårig precis som den blöta sanden vi använder för att bygga sandslott på stranden.
Övade själv i blöt spårig sand idag här innan denna skrivande stund, mycket bra träning. Körde på SMK Vingåkers Crossbana på den sandiga startplattan efter Kenny Karlström, utan honom hade jag nog inte tränat just på detta denna dag. Grävde lätt ned mig med gashandtaget på min TE300 och fokuserade nervöst för mycket på att titta ned i spåret framför mig än att ha blicken längre fram, och satt för långt fram på hojen så framhjulet grävdes ned i sanden och bakhjulet ville släppa och sladda ut. Var en hel del hårt dabbande med foten den här dagen också, så öva mer i sandlådan behövs alltid. Det är bara på det igen, i vått och tort!
Här följer en mer bildlig förklaring av Tyler Levicy, åter igen från The MX Factory eftersom de är extremt bra på både sporten och pedagogiska i sitt lärande.
Gratisjusteringar du kan göra på hojen, som förbättrar avsevärt - För Enduro & Crossåkare.
Tyler berättar i följande filmklipp vilka förbättringar du kan göra på din hoj för att gratis få en liten uppgradering av den.
Öva stegring till Pivot Turn - För Enduroåkare.
Nu har Snabbast Till Kvarn börjat med en egen videoövnings-serie, som kommer att fyllas på med material allt efter som.
Börja med att lägg i 1:ans växel och sätt dig på hojen med högerfoten på bromsen, vänsterfoten i backen. Tryck in kopplingen med 1 eller 2 fingrar, hitta dragläget så pass att hojen börjar att dra iväg.
Nu trycker du in handbromsen med 1 eller 2 fingrar samtidigt som du gungar framåt så framdämparna komprimeras, och samtidigt som du gungar tillbaka släpper du handbromsen (och eventuell fotbroms). Samtidigt som du släpper upp handbromsen gör du även det med kopplingen och ger mer gas, när du nu förhoppningsvis kommer upp med framhjulet i luften använder du vänsterbenet som stöd och försöker svänga lätt till vänster. Det är lättare att få igång svängen till vänster om du redan från början lutat hojen lite åt vänster ben.
Hitta nu balansen mellan att falla fram och falla bak med gasen och fotbromsen (eventuellt kopplingen), i det läget är det lättare att kontrollera hojen och hastigheten. Använd fotbromsen om du är på väg att slå över, om du råkar slå över helt så pass att du ramlar av så sliter du bara runt hojen 180 grader. Stegrar du för lite däremot så kommer du att behöva gasa på mer, om du är för seg på gasen blir det lätt att du snabbt får för hög fart för växeln du har lagt i så du aldrig kommer upp.
Öva Pivot Turn åt höger - För Enduroåkare.
Höger kan kännas lite avigt eftersom vi svänger åt fotbromsens håll, men båda hållen är bra att kunna eftersom det kan finnas träd och berg i vägen åt något av hållen.
Här gör vi som i förra övningen där vi svängde runt åt vänster. Börja med 1:ans växel och sätt dig på hojen med fötterna i marken, tryck åter in kopplingen och hitta dragläget så att hojen börjar dra iväg.
Nu trycker du in handbromsen samtidigt som du gungar framåt så framdämparna komprimeras, på vägen tillbaka släpper du handbromsen (och eventuell fotbroms med att sätta ned bromsfoten på backen). Samtidigt som du släpper upp bromsen släpper du även upp kopplingen och ger mer gas, när du kommer upp med framhjulet i luften använder du högerbenet som stödben. Det blir lättare att svänga runt om du redan från början lutar hojen åt höger mot ditt stödben.
Om du stegrar så mycket så du faller av helt, sliter du runt hojen 180 grader och låter den få köra runt halvvarvet själv..
Här följer en video på en bildlig beskrivning övning av detta både åt vänster och höger..
Med det sagt är det bara ut och börja hårdträna, nybörjare har fått lite tips och ni proffs har fått en påminnelse. Glöm inte bort att göra en planering på vad du bör träna på till nästa pass, och glöm inte att tänka på drivpaketet, kör hellre över stora stenar än mellan dem.