Enduroskola och motocross-skola
Detta material är inte bara för nybörjare utan även till dem som redan har varit på gasen ett tag.
Vill du precis som vi bli bättre på sporten, så bör du ta dig igenom dessa sidor.
Materialet du hittar här är sammanställt och baserat på information från olika källor så som personer kunniga i den del de förmedlat, genom cross/enduro-skolor/kurser, samt ord från eliten runt om i världen.
- Varför kör du Enduro eller Cross?
- Hur hoppar du egentligen?
- Hur är din hill-climb?
- Hur tar du dig över stockarna?
- Hur tar du svängarna?
- Hur högt lyfter du benet i svängarna?
- Hur mår din armpump?
- Hur mår din hållning?
- Hur mår dina däck?
- Hur får du bättre fäste över hala områden?
- Hur kör du mjuk sand på Cross eller Enduro?
- Har du gjort gratisjusteringarna?
- Öva för stegring till pivot turn?
- Öva pivot turn åt höger?
- Hur tar du whoops?
- Dags att köra ny bana?
- Tips angående att spänna kedjan.
- 3 nyttiga träningsrutiner.
- Ta denna stretchrutin.
Varför kör du? - För Enduro & Crossåkare.
För att utvecklas bör man först göra en liten förundersökning och besvara frågan; varför åker jag Enduro eller Cross? Utan svar på den frågan blir det svårt att kicka igång sin utveckling, eller överhuvud taget veta vilken riktning man ska ta.
Kör du för att motionera; då kommer du inte att behöva träna på så många tekniker mer än att hålla igång och att hålla dig hel. Om du på andra sidan tränar för att bli ditt bästa och resa runt i världen på tävlingar; kommer du också behöva ha en stenhård planering med ett schema över vad du behöver träna på till varje pass, vilken kost du behöver för att hålla systemet på topp. Övriga mål är en korsning mellan de två tidigare nämnda, så det handlar då om en balansgång som bara du kan bestämma.
Gemensamt för alla mål är också att hålla sig hel; kör aldrig mer än du klarar av även de tillfällen du känner att du inte utvecklats på ett tag, att ta i och pressa sig lite extra kommer inte hjälpa bara stjälpa, det finns inga genvägar.
Det du hade planerat att bli bättre på just den här dagen kanske visade sig inte gå så bra som du hade tänkt, vid ett sådant tillfälle kan det vara bättre att ha en reservplan att träna på. Hitta någonting som går bättre en sådan dag för att inte skada dig med att envist försöka med det som går dåligt, lite dynamiskt anpassning efter din dagsförmåga är viktigt. Planera därför även för detta när du sätter upp ett schema.
Ta en sak i taget, även om du är proffs så kan jag nästan slå vad om att du har missat någon grundläggande del. Du har t.ex. säkerligen inte tränat tillräckligt på att köra långsamt och kontrollerat utan hoppat rakt på den höga hastigheten?
Kan du kontrollera hojen i nästan stillastående så kommer den att vara mer ett med dig i högre hastigheter också, så det finns nog mer träning att hämta i att köra långsamt.
Träna på att sitta på Enduron och bara stillastående hålla balansen, variera detta med att stå upp och hålla balansen. När du känner att du klarar av det kan du lägga till att stående hoppa med framhjulet på stället, håll frambromsen intryckt så du inte rullar fram och tillbaka det ger också mer kraft när du snett framåt nedåt komprimerar fjädringen med din kroppstyngd för att få ett bra upphopp.
Nästa gång du tar hojen ut i spåret
Gasa inte bara på då utan ta dig tid till en mjuk uppvärmning med att till exempel köra långsamt runt runt i åttor, passa på att få med lågfartsträningen. Här är en video där Graham Jarvis visar just detta.
Här ser ni hur han sakta kör runt i åttor, börja på platt mark övergå sedan i mer och mer terräng och försök att hålla en bibehållen låg hastighet över alla hinder. Använd kopplingen mer än gasen och luta Enduron istället för att flytta din tyngdpunkt, detta gör att du får mer kontroll att parera när någonting oförutsett får dig ur balans. Håll kroppstyngden över bakdämparen för att få ett bra grepp på bakhjulet, alltid redo om du behöver gasa till för att komma upp och över hinder.
Hoppa och landa - För Enduro & Crossåkare.
Innan man tar steget att hoppa större eller längre hopp måste man ha full kontoll på sin motorcykel för att kunna parera fel i sista sekundensituationer, så som om du behöver vinkla hojen framåt eller bakåt beroende på vart du kommer att landa den.
Hoppar du och landar i en nedförsbacke så går det bra att landa med båda hjulen samtidigt men helst mer på bakhjulet.
Landar du istället på plattmark så vill du inte landa med båda hjulen samtidigt för då bryter du fötter och ben när hela hojen trycks ned i backen och till och med ramen kan ta emot (speciellt om du hoppade högt). Här vill du istället landa på bakhjulet först för att bakhjulet ska dämpa lite av kraften innan framhjulet tar resten.
Landar du på plattmark men det kommer en nedförsbacke i direkt anslutning (som till exempel i slutet av plattan på ett table-top) så vill du helst landa på bakhjulet med en centrerad kroppsposition med huvudet lite framför styret, absorbera kraften när hojen studsar upp från sin kompression med hjälp av att motverka uppstudsen på bakhjulet med att föra kroppen in i urladdningen. Har du vikten redan för långt bak när du landar så kommer du bara hjälpa till att få mer kompress på bakdämparen och slungas framåt över styret ned för backen när den laddar ur igen, eftersom du där ifrån inte heller har utrymmet att motverka urladdningen.
Här ser vi en video som beskriver detta bildligt..
För att justera hojen lite i luften vet du säkert eller redan har koll på, att bakbromsen får den att vinkla sig framåt av att rotationen på bakhjulet ändras eller stannas. Full gas får den att bromsa en eventuell oplanerad framåtrotation, vilket kan rädda dig ur en nosdykning. Ha heller inte för låg växel när du ska hoppa, du behöver ha register kvar att ta av för att kunna vinkla hojen bakåt med att ge gas i luften om du måste parera en nosdykning.
Här vill jag dela ett filmklipp med Tyler från MX Factory där han berättar i bildlig detalj om dessa förlopp.
En sak som man ofta ser hos många förare är att de har fötterna för långt fram på fotpinnarna när de landar, placera dem istället så pass att hälarna kan fjädras ned en bit nedanför nivån med fotpinnarna när du landar, detta ger extra fjädring och kraften blir inte lika hård på dina anklar. Tillräckligt långt fram på fotpinnarna och kraften går ned i bakbromsen istället vilket snopet får dig att färdas vidare, men inte motorcykeln.
Hoppa när underlaget är sämre; här följer en video som beskriver hur du bör tänka.
Tips om hur du kan ta dig högre i en "hill climb" - För Enduroåkare
När du kör i riktning mot bergsuppfarten måste du inte bara ha koll på spåret du ska ta uppför backen, utan också leta efter det plattaste spåret att ta där du tycker dig kunna få bäst hjulfäste inför uppförsbacken. Det är i det här valda spåret du måste få så hög fart som möjligt innan uppfarten, eftersom det är här du får bäst grepp.
När du närmar dig uppfarten så kommer du passera själva böjen mellan plattmarken och uppförsbacken, om denna övergång är snäv kan du precis i böjen pressa ned hojen med att tynga ned den med att böja knäna, detta kommer att kompressera stötdämparna och ge ett bättre fäste i anslutning till och i själva transitionen och när de laddar ur hjälper du till med att räta på benen och föra höften lite framåt mot styret, vilket får dig att smidigare ta dig förbi den snäva övergången uppför backen.
Här ser du Graham göra just detta i en liten backe med en kortare snäv övergången från platt till uppförsbacke..
(bilden: jarvissignaturetour)
Du kör vidare i det spår du redan valt med blicken långt fram helst stående med jämn gas så länge du har hjulfäste, så fort du tappar fäste p.g.a. tex sandigare eller jordigare delar lättar du på gasen och börjar använda kopplingen mer. Där backen blir ojämn sitter du lämpligast ned långt bak på sadeln för att få mer bakhjulsfäste, och paddla dig fram med benen för att hålla balansen. Försök att inte ta bort din vikt över bakdelen, då kommer du direkt att tappa fäste och fart. Fästet är mycket viktigt, det är det enda som kan få dig att komma upp.
Behöver du byta spår så måste du göra det snabbast möjligt för att inte tappa fart och mer fäste, ett rakt spår är alltid bäst över ojämn terräng vilket även gäller på horizontell mark så som tex. över whoopsen/puckelpist guppen.
Har du redan från början sett att du inte kan ta ett rakt spår på grund av att uppförsbaken har utspridd terräng som förstör möjligheten till ett rakt spår, så är det bättre att sicksacka sig upp. Sicksacka genom att köra diagonalt uppför åt ena hållet så långt det går för att sedan stegra runt framhjulet i riktning diagonalt åt andra hållet uppför backen.
Avslutar med min egen favorit - För Enduroåkare
Hoppa och klättra över stockar - Att hoppa upp och över större stockar eller stenar tar energi speciellt om du inte landar rätt när du kommit över dem. För att spara energi när du tar dig upp och över högt liggande stockar eller höga stenar så ska du helst köra hela vägen över och ned på andra sidan på bakhjulet, på det viset blir landningen mycket mjukare än vad den blir om du dimper ned på andra sidan med framhjulet först. Fallhöjden från stocken eller stenen ned till marken med framhjulet först kommer att ta mycket energi när du måste parera fallet med armarna.
Delar med mig av två favoritklipp utan att säga så mycket mer om dem, eftersom videorna i sig beskriver allt man behöver veta. Titta på dessa och analysera, ta ut en bit som ni känner att ni behöver träna på och lägg det i träningsschemat.
Så har vi video 2.. som ni tyvärr måste se direkt på Youtube på grund av videons inställningar.. https://www.youtube.com/watch?v=XkX4dCpzxgk